AdBlue
AdBlue
Az AdBlue adalékot az Euro V és VI normák által előírt igen szigorú nitrogén-oxid kibocsátási szintek hívták életre. A csökkentett emisszió eléréséhez a kipufogógázhoz egy olyan egyszerű összetételű folyadékot adagol egy külön rendszer, amely úgynevezett szelektív katalitikus redukció (SCR) során semlegesíti annak NOx tartalmát. Az adblue adalék tartálya általában az üzemanyag tartály közelében, de attól teljesen elkülönítve található.

Fogyási üteme a gázolaj 4-6%-a, tehát kb. 4-5 gázolaj tele tankolás után kell az AdBlue tartályt is utántölteni.

Az Adblue nem gyúlékony, nem mérgező, nem veszélyes folyadék. Használata teljesen biztonságos. Az üzemanyagtól teljesen elválasztva kell kezelni és utántölteni, a kettőt nem kell soha egymáshoz adagolni.

Az AdBlue összetételét a DIN 70070 szabvány írja le, 32.5 százalék CO(NH2)2 és desztillált víz keveréke. Színtelen világos folyadék, enyhén ammónia illatú.

Részletek

Az Európai Unió 2008 folyamán bevezette az újonnan forgalomba hozott tehergépjárművek és buszok számára az Euro V szennyezőanyag kibocsátási normát. Ez a hatályos Euro IV-hez képest további kb. 40%-os csökkentést ír elő a nitrogén-oxidok (NOx) területén. A nitrogén-oxidok káros hatásai közé sorolhatóak a talajközeli ózonképződés, savas esők és szmog képződés.  
A kibocsátás ilyen mértékű további csökkentését azonban már nem lehetett a diesel motorok hatásfokának növelésével, a motorvezérlő elektronika pontosításával elérni, csak külön kibocsátás csökkentő technológia bevezetésével. Erre több módszer ismeretes, azonban a két legismertebb a kipufogógáz-visszavezetés (EGR - exhaust gas recycling) és a szelektív katalitikus redukció (SCR).

Az EGR lényege, hogy a kipufogógáz égéstérbe való visszavezetésével csökkentjük az égés hőmérsékletét, ugyanis a nitrogén és az oxigén csak magas hőmérsékleten tud közös molekulát alkotni. Az alacsonyabb hőmérséklet azonban csökkenti a motor hatásfokát és növeli a kipufogógáz koromtartalmát.

Mint látható, a nitrogén-oxidok keletkezésének csökkentése és a hatásfok növelése két egymással ellentétes folyamat, ezért a szelektív katalitikus redukció (SCR) során nem a nitrogén-oxidok keletkezésének csökkentése, hanem a kipufogórendszerben való semlegesítése a cél. Ennek elérésére karbamid 32,5%-os vizes oldatát (AdBlue) permetezik a kipufogógázhoz. Ez a magas hőmérséklet hatására ammóniára és szén-dioxidra bomlik, majd az ammónia  a nitrogén-oxidok egy részét vízzé és nitrogénná alakítja, amelyek már egyáltalán nem szennyezik a környezetet.

Az európai tehergépjárművek és autóbuszok gyártói egyöntetűen a szelektív katalitikus redukció (SCR) mellett tette le a voksokat, ezért a 2008-tól Európában forgalomba helyezett tehergépkocsik és autóbuszok már az AdBlue használatával érik el a szigorú, Euro V-ös és VI-os kibocsátási normákat.

Tárolás


Az AdBlue folyadékot az AUS 32 előírásoknak megfelelően a tárolóedény anyaga nemesacél vagy műanyag.

Semmiképpen se alkalmazzunk cinket, rezet, alumíniumot tartalmazó edényeket.

Az Adblue kristályosodási hőmérséklete -11°C. Ekkor a folyadék hópehely-szerűen kristályosodni kezd (a járművek tartálya éppen ennek elkerülése végett fűthető). Ezt mindenképpen érdemes elkerülni, a tárolási hőmérsékletet tartsuk +5 és +30°C között.

Adagolás

Az AdBlue kimérésére mind kézi hajtású, mind elektromos szivattyúzási módszereket illetve pisztolyos (mérővel ellátott, illetve mérő nélküli kivitelben is) illetve pisztoly nélküli adagolásra alkalmas berendezéseket is tudunk ajánlani. Kérjük vegye fel a kapcsolatot velünk konkrét igényével kapcsolatban.

Árak

 Társaságunk alapvetően konténeres kiszerelésben forgalmazza az adblue adalékanyagot, hiszen a szállítmányozó cégek számára ez jelenti a legjobb ár / érték kombinációt. További kiszerelések esetén (205L, 60L, 20L, stb.) keressen bennünket személyes ajánlatért.